Nabízené studijní programy a obory pro přijímací řízení
Nutriční terapie
Studijní program v kostce
Studijní program Nutriční terapie je profesní program, vzdělávající budoucí zdravotnické pracovníky v profesi nutričního terapeuta. Absolvováním studijního programu získáte profesní kvalifikaci skutečného odborníka na výživu člověka. V praxi budete součástí týmů zdravotníků, pečujících o zdraví pacientů nebo můžete aktivně pracovat v oblasti prevence, a to pozitivním přístupem a edukací populačních skupin a jednotlivců s cílem zlepšit nebo udržet jejich zdravotní stav.
Studium je tříleté a je ukončeno státní závěrečnou zkouškou. Úspěšný absolvent získá titul bakalář.
Kombinovaná forma studia slučuje prvky prezenčního a dálkového studia a je určena pro uchazeče, kteří chtějí zvládnout studium při zaměstnání a často také v roli rodiče. Přestože výuka neprobíhá pět dnů v týdnu, ale pouze v pátky a v soboty, je nutno počítat s povinnou účastí na praktické výuce, která je společně s přednáškami rozvrhována v blocích právě do pátků (14 termínů za semestr) a sobot (7-14 termínů za semestr).
Praktická výuka u našeho oboru činní zhruba 1800 hodin (zahrnuje cvičení u jednotlivých předmětů a odbornou praxi). Pokud se student nemůže dostavit na praktická cvičení, musí se s vyučujícím domluvit na adekvátní náhradě. Odborná praxe z celkového počtu 1800 hodin praktické výuky zahrnuje 1000 hodin (24 týdnů) a musí být bezpodmínečně splněna v plném rozsahu hodin. Plnění odborné praxe není zahrnuto do páteční a sobotní výuky, studenti si tuto praxi domlouvají sami z důvodu skloubení praxe se zaměstnáním a další výukou. Praxi mohou studenti plnit průběžně v daném semestru.
Studenti, kteří mají vystudovanou profesi nutričního terapeuta na vyšší odborné škole v ČR a doloží diplom o vzdělání, navíc pracují v oboru a doloží potvrzení zaměstnavatele, mají zhruba 50 % úlevu plnění praktické výuky.
Často řešíme dotazy uchazečů nebo dokonce již studentů našeho oboru, kteří nastoupí ke studiu studijního programu Nutriční terapie na naši fakultu, a přitom studují studijní obor Nutriční terapeut na Vyšší odborné škole, zda je možné, aby se jim uznávala praxe, kterou plní souběžně na VOŠ u nás na VŠ – není to za stávajících podmínek možné z důvodu rozdílné akreditace studijních programů.
Potýkáme se také s dotazy, jestli absolventi kurzů Výživového poradce, kteří pracují na pozici Výživového poradce, mohou získat úlevu v plnění odborné praxe – jednoznačně NE. Legislativně to není možné.
Spolupráce s praxí je pro studijní program Nutriční terapie stěžejní, jelikož se velkou mírou podílí na vzdělávání budoucích odborníků – Nutričních terapeutů, kteří mohou být zároveň budoucími novými kolegy a kolegyněmi našich školitelů v daných zdravotnických či sociálních zařízeních.
Odborná praxe studentů studijního programu Nutriční terapie se uskutečňuje ve spolupráci s klinickými pracovišti poskytujícími nutriční péči pacientům v nemocnicích včetně ambulancí, léčebnách dlouhodobě nemocných, domovech pro seniory, v lázeňských zařízeních a sanatoriích. Pro studenty kombinované formy studia jsou souvislé odborné praxe nasmlouvány také v zařízeních mimo moravskoslezský region, v podstatě v rámci celé ČR, v blízkosti bydliště studenta.
Lékařská fakulta OU disponuje vlastní nutriční poradnou, která je zdravotnickým zařízením a jejím posláním je nabídnout studentům příklad dobré praxe právě plněním odborné praxe v naší nutriční poradně.
Teoretická výuka probíhá v moderních učebnách Lékařské fakulty OU nebo v učebnách Fakultní nemocnice Ostrava. Praktické vyučování probíhá v laboratořích a odborných učebnách Lékařské fakulty OU.
Studijní plán zahrnuje v prvém ročníku předměty, které jsou společné pro všechny bakalářské obory spadající do vzdělávání nelékařských zdravotnických profesí, ve druhém a třetím ročníku jsou již stěžejními předměty studijního plánu profilující předměty, odborně zaměřené a směřující k úspěšnému zvládnutí státní závěrečné zkoušky.
V rámci studia se předpokládá zapojení studentů do výzkumných aktivit garantující katedry, do činností OU, které jsou zaměřeny na propagaci oborů OU, jsou organizovány ve spolupráci s jinými subjekty například jako preventivní nebo edukativní akce pro veřejnost.
Pokud studenty láká studium v zahraničí, mohou se přihlásit ke studiu v zahraničí v rámci programu ERASMUS +. Díky pobytu na partnerské Univerzitě se tak mohou seznámit s náplní studia oboru ve státech EU, zároveň si prohloubit jazykové dovednosti a najít nové přátele.
Student by měl získat studiem celou řadu profesních kompetencí, mezi které patří například:
- schopnost samostatně řešit úkoly v souvislosti s preventivní a léčebnou výživou;
- zajistit adekvátní nutriční péči pacientů a umožnit tak jejich brzký návrat do domácího prostředí;
- s ohledem na psychologické, sociální, ekonomické, společensko-kulturní a duchovní odlišnosti způsobu života pacientů/klientů v souladu s právními předpisy chránit, udržovat, navracet a podporovat zdravý způsob výživy a je schopen adekvátně komunikovat s pacienty/klienty v různých situacích.
Nutriční terapie
Absolvováním studijního programu Nutriční terapie se stanete samostatným odborníkem v oblasti primární prevence onemocnění s ohledem na správnou výživu různých populačních skupin i v oblasti léčebné výživy nemocných. Díky absolvování humanitních předmětů se můžete uplatnit i v oblasti vzdělávání mládeže i dospělých a při poradenské činnosti se zaměřením na výživu.
Co od vás očekáváme?
Předchozí znalosti od Vás nejsou očekávány, ani požadovány. Všechny předměty jsou vyučovány komplexně a zahrnují témata, která jsou probírána s cílem, aby student získal potřebné informace ke studiu daného předmětu. Nedílnou součástí získávání znalostí studované problematiky je schopnost vyhledávání informací v základní a doporučené literatuře a jiných odborných zdrojích.
Co bychom mohli však očekávat od studentů, kteří se rozhodnou studovat studijní program Nutriční terapie?
Zájem o stravování člověka, zájem o přípravu pokrmů podle moderních trendů, ale také podle zásad správné výživy, odhodlání učit se složení potravin a schopnost prezentovat poznatky o výživě na odborné úrovni, vycházející z EBM (Evidence-Based Medicine). Očekáváme, že studenti budou schopni a se zájmem aplikovat získané vědomosti v praxi, a to u všech věkových skupin pacientů.
Co se naučíte?
- Vyhodnocovat a zpracovávat nutriční anamnézu u pacientů, u pacientů v těžkých stavech provádět bilanci stravy přijímané ústy.
- Navrhovat změny v předepsané dietě, způsobu přijímání stravy či doplnění potravinovými doplňky.
- Provádět vyšetření nutná ke zjištění stavu výživy pacientů.
- Kontrolovat, metodicky vést a organizovat přípravu stravy v souladu s poznatky zdravé a léčebné výživy, zejména ve stravovacích provozech zdravotnických zařízení a v případě speciálních diet stravu připravovat.
- Sestavovat jídelní plány a předpis stravy pro jednotlivé diety i pro celá zdravotnická a sociální zařízení, včetně propočtů biologické a energetické hodnoty diet.
- Vyhodnocovat výsledky a účinnost nutriční péče a modifikovat další nutriční péči.
- V rámci preventivní péče sledovat stav výživy jednotlivců i komunity, brát v úvahu prostředí, ve které žijí a jejich způsob života z hlediska zdravé výživy.
- Vytvářet odbornou síť, statistická hlášení, vést záznamy o průběhu nutriční terapie.
- Zdůvodňovat a vysvětlovat technologické zpracování pokrmů z hlediska vhodné nutriční péče a zdravé výživy.
- Zprostředkovávat pacientům/klientům, jejich blízkým, skupinám potřebné informace o adekvátním způsobu stravování a připravovat pro ně názorné odborné propagační materiály.
- Poskytovat poradenské služby a edukovat pacienty/klienty i jejich rodiny a skupiny v oblasti zdravé výživy.
- Navrhovat změny ve stravování včetně doporučení vhodných výživových doplňků.
- Organizovat a účastnit se kampaní na podporu zdraví z hlediska zdravé výživy a hodnotit výsledky těchto programů.
- Podílet se na přípravě standardů v rámci nutriční péče.
- Podílet se na vzdělávání členů nutričního týmu a jiných odborných pracovníků ve zdravotnictví i v sociálních službách, na rekvalifikačním a celoživotním vzdělávání zdravotnických pracovníků.
- Efektivně ovládat nové informační a komunikační technologie.
- Zachovávat a posilovat vzájemný partnerský vztah a podílet se na všech společných opatřeních v zájmu nutričních potřeb pacientů.
- Provádět sestavování individuálních jídelních plánů, která indikuje lékař, včetně propočtů biologické a energetické hodnoty diet.
- Znát a dodržovat hranice své odborné způsobilosti, a pokud je to nutné, žádat o spolupráci příslušné kompetentní odborníky.
- Kriticky revidovat svou každodenní praxi a při realizaci svých činností využívat výsledky výzkumu v oblasti nutriční péče a praxe založené na důkazech.
- Podílet se na výzkumné práci v oblasti klinické výživy a prezentovat její výsledky, přičemž využíváte všech dostupných informačních zdrojů.
- Posoudit, analyzovat rizika pro zdraví spadající do oblasti nutriční terapie a plánovat, provést a kontrolovat nezbytná opatření k zamezení působení těchto rizik.
- Pracovat ve skupinách, kontrolovat pracovní tým a kooperovat s jinými odborníky.
- Při výkonu odborných činností v rámci klinické výživy sledovat jejich efektivitu a náklady.
Kde a jak se uplatníte?
Student po ukončení bakalářského studia získává kvalifikaci pro výkon profese Nutričního terapeuta.
Oblasti uplatnění absolventa bakalářského studia programu Nutriční terapie – ve zdravotnických zařízeních, zařízeních sociální péče a služeb, školských zařízeních, v komerční sféře v rámci nestátních zdravotnických zařízení nebo komerčních výživových poraden, v potravinářském odvětví.
Vykonává činnosti v souladu s platnou legislativou – zákonem č. 96/2004 Sb., ve znění pozdějších předpisů, o podmínkách získávání a uznávání způsobilosti k výkonu nelékařských zdravotnických povolání a k výkonu činností souvisejících s poskytováním zdravotní péče a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o nelékařských zdravotnických povoláních) a předpisy s ním souvisejícími.
Po bakalářském studiu může absolvovat Mgr., specializační vzdělání v oboru Výživa dětí a dospělých. Uplatnění, mimo již zmíněné je specializováno na nutriční péči o děti (dětské kliniky, poradny pro matky s dětmi apod.) a nutriční péči o dospělé.
Konkrétní pracovní pozice
Uplatní se především jako Nutriční terapeut vykonávající profesi na úseku:
- Oddělení léčebné výživy a stravování (stravovací provozy nemocnic, domovy pro seniory, lázeňská zařízení, sanatoria, mateřské, základní nebo střední školy.
- Restaurační zařízení s přípravou alternativní-dietní-racionální stravy.
- Nutriční terapeut na oddělení (klinikách) nemocnic, v ambulancích, poradnách.
- Vykonává nutriční péči v domovech pro seniory, v sanatoriích a lázeňských zařízeních.
- Uplatní se jako poradce, konzultant, edukátor, preventista, v potravinářském odvětví apod.
Specifika kombinované/distanční formy studia
Studium v kombinované formě předpokládá, že studenti se v porovnání s prezenční formou studia připravují více samostatně, využívají konzultační hodiny, literaturu a studijní opory ke studiu daných předmětů.
Studium je v mnohých předmětech podpořeno e-learningovým kurzem v informačním systému MOODLE nebo zadáním průběžných e-úkolů či projektové výuky v platformě MSTeams. E-kurz kromě studijních materiálů obsahuje zpravidla i různá interaktivní cvičení a aktivity nebo testy ověřující nabyté znalosti. K většině předmětů jsou zpracovány studijní opory.
Pro komunikaci s vyučujícími jsou prioritní pravidelné (předem vypsané) či individuálně dohodnuté konzultační hodiny. Konzultovat lze osobně, telefonicky, e-mailem i virtuálně (MOODLE, MSTeams).
Jaké předměty budete studovat?
- Povinné předměty - PP profilujícího základu - programové [A]
- Povinné předměty - předměty zaměřené na přípravu VŠKP [A]
- Povinné předměty - TP profilujícího základu - programové [A]
- Povinné předměty - TP profilujícího základu - společné [A]
- Povinné předměty - TP profilujícího základu - zdrav. oborové [A]
- Povinně volitelné předměty - internacionalizace [B]
- Povinně volitelné předměty - programové [B]
Přijímací řízení
Podmínky k přijetí
1.1. Dosažení středoškolského vzdělání
1.1.1. Dosažení středoškolského vzdělání v České republice
[1] Podmínka pro bakalářské studijní programy a nenavazující magisterské studijní programy mimo oblast umění: Každý uchazeč musí dosáhnout středního vzdělání s maturitní zkouškou.
[1.1] Doba pro splnění dané podmínky: Před vydáním rozhodnutí o přijetí ke studiu daného konkrétního uchazeče, protože doklad, který prokazuje splnění této podmínky příjímacího řízení, představuje podklad pro vydání rozhodnutí děkana o přijetí, či nepřijetí ke studiu.
[1.2] Doklad prokazující splnění podmínky: Vysvědčení o maturitní zkoušce.
[2] Podmínka pro bakalářské studijní programy a nenavazující magisterské studijní programy pouze pro oblast umění: Každý uchazeč musí dosáhnout středního vzdělání s maturitní zkouškou, nebo vyššího odborného vzdělání v konzervatoři, nebo (výjimečně) nemusí vůbec dosáhnout středního vzdělání, nebo vyššího odborného vzdělání v konzervatoři.
[2.1] Doba pro splnění dané podmínky: Před vydáním rozhodnutí o přijetí ke studiu daného konkrétního uchazeče, protože doklad, který prokazuje splnění této podmínky příjímacího řízení, představuje podklad pro vydání rozhodnutí děkana o přijetí, či nepřijetí ke studiu.
[2.2] Doklad prokazující splnění podmínky: Vysvědčení o maturitní zkoušce, nebo vysvědčení o absolutoriu v konzervatoři, nebo diplom absolventa konzervatoře.
1.1.2. Dosažení středoškolského vzdělání mimo Českou republiku
[1] Podmínka pro bakalářské studijní programy a nenavazující magisterské studijní programy pro všechny oblasti vzdělávání: Každý uchazeč musí dosáhnout střední vzdělání s maturitní zkouškou.
[1.1] Doba pro splnění dané podmínky: Před vydáním rozhodnutí o přijetí ke studiu daného konkrétního uchazeče, protože doklad, který prokazuje splnění této podmínky příjímacího řízení, představuje podklad pro vydání rozhodnutí děkana o přijetí, či nepřijetí ke studiu.
[1.2] Způsob splnění podmínky: Absolvování studia ve středoškolském studijním programu.
[1.3] Místo (instituce) splnění podmínky: zahraniční střední škola, mezinárodní střední škola, evropská škola, škola s povolením MŠMT pro plnění povinné školní docházky.
[1.4] Doklad prokazující splnění podmínky: Rozhodnutí Krajského úřadu o rovnocennosti zahraničního středoškolského vzdělání, doklad o udělení Evropského bakalaureátu, zahraniční doklad o zahraničním středním vzdělání.
[1.5] Zvláštní možnost ověření splnění podmínky: Každá vysoká škola s institucionální akreditací je povinna ověřovat splnění podmínky vlastním posuzováním výlučně pro účely přijímacího řízení do studijních programů uskutečňovaných jí samotnou, či uskutečňovaných kteroukoliv její fakultou.
[1.6] Zvláštní možnost ověření splnění podmínky na Ostravské univerzitě: Postup ověřování splnění podmínky je vymezen (definován) v interním řídicím aktu Ostravské univerzity, kterým je Opatření rektora č. 118/2020 s účinností od 12. listopadu 2020. Za úkony spojené s posouzením získaného vzdělání bude stanoven poplatek rektorem OU, přičemž maximální výše poplatku činí nejvýše 20 % základu stanoveného podle § 58 odst. 2 zákona.
Nutriční terapie – kombinovaná forma
[1] Písemná část přijímací zkoušky má podobu písemného znalostního elektronického testu vyplňovaného uchazeči na počítačích umístěných v prostorách fakulty/univerzity s volbou odpovědí, kdy pouze jedna odpověď bude správná. Pouze ve výjimečném případě lze konat přijímací zkoušku mimo sídlo fakulty/univerzity, a to pouze na základě schválené žádosti podané děkanu fakulty o náhradní termín přijímací zkoušky a pouze na základě vážných a řádně doložených důvodů. Každá otázka bude mít pouze jednu správnou odpověď, za níž se bude považovat ta nejvíce správná a nejvíce vystihující odpověď na danou otázku.
[2] Obsah písemného testu: biologie, chemie v rozsahu středoškolského učiva. Písemný test bude mít 30 otázek. Za každou správnou odpověď bude přidělen 1 bod.
[3] Každý uchazeč může získat v této části přijímací zkoušky nejvýše 60 bodů.
[4] Každý uchazeč, který získá méně než 16 bodů v této části přijímací zkoušky, nesplnil přijímací zkoušku a nebude přijat ke studiu, přičemž jsou stanoveny dílčí limity jednotlivých písemných testů, jež je nutné rovněž splnit – biologie (minimum = 8 bodů), chemie (minimum = 8 bodů).
[5] Pořadí uchazečů u přijímacího řízení bude stanoveno součtem získaných bodů z jednotlivých částí přijímací zkoušky.
[6] Konkrétní datum konání příslušné části přijímací zkoušky bude konkrétnímu uchazeči oznámeno v pozvánce k přijímací zkoušce, včetně dalších podrobných informačních pokynů, jež bude odeslána v aplikaci e-přihlášky a termíny budou zavěšeny i na webu pod jedinečným oborovým číslem každého uchazeče. Pozvánku v tištěné podobě univerzita nezasílá. Termín, na který bude uchazeč pozván, se pro něj stává závazným a neměnným.
[7] Náhradní termín pro všechny části přijímací zkoušky, kromě talentové zkoušky, bude na základě písemné žádosti povolen pouze z důvodu kolize s termínem konání maturitní zkoušky nebo závažných a řádně zdůvodněných a doložených důvodů.
Možnost prominutí přijímací zkoušky
Přijímací zkouška nemůže být prominuta.
Okruhy k přijímací zkoušce
Biologie
Obecná charakteristika živých soustav (Obecné vlastnosti organismů. Látkové složení živých soustav. Charakteristika jednobuněčných a mnohobuněčných organismů. Nebuněčné organismy. Hierarchie organismů podle složitosti.
Přehled živých organismů (Systematické kategorie organismů. Biologický druh. Baktérie. Sinice. Prvoci. Plísně).
Buňka (Charakteristika prokaryotické a eukaryotické buňky. Biomembrány. Cytoskelet. Buněčné organely. Chemické složení – nukleové kyseliny, bílkoviny, sacharidy. Buněčný metablismus. Přeměny energií. Dělení buněk. Chromozómy. Buněčné dělení. Rozmnožování.)
Genetika (Dědičnost a proměnlivost. Rozmnožování pohlavní a nepohlavní. Základní genetické pojmy. Genetická informace a genetický kód. Gen a jeho exprese. Uložení genů v chromosomu. Prokaryontní chromosom. Eukaryontní chromosom. Karyotyp. Diploidní a haploidní počet chromosomů. Meióza. Segregace a kombinace chromosomů. Chromosomové určení pohlaví. Křížení. Dominance a recesivita. Mendelovy zákony. Autosomální dědičnost. Gonosomální dědičnost. Mutace. Mutagenní faktory v životním prostředí člověka. Genetická struktura populace. Lékařský význam genetiky. Genetické příklady: molekulární základy dědičnosti, buňka a dědičnost, dědičnost mnohobuněčného organismu, genetická proměnlivost. Příklady z genetiky člověka. Dědičnost krevních skupin, barvy očí, leváctví, vývojových vad prstů, hemofílie, daltonismu. Dědičnost v populaci organismů.)
Evoluce (Základní představy o vzniku života. Geologický vývoj Země a vývoj života. Nejstarší formy života. Darwinova evoluční teorie. Základní paleoantropologické nálezy. Vývojová linie člověka.)
Biologie člověka (Opěrná a pohybová soustava. Vnitřní prostředí organismu. Krev. Obranné reakce organismu. Krevní skupiny. Krevní převod. Oběhová soustava a její funkce. Míza a mízní oběh. Dýchací soustava a její funkce. Trávící soustava a její funkce. Vylučovací soustava. Přeměna látek a energií v lidském organismu. Funkce jater. Tělesná teplota a její udržování. Hormonální řízení činnosti organismu. Řízení činnosti vnitřních orgánů. Nervová soustava. Nervové řízení činnosti organismu. Čidla. Vyšší nervová činnost. Rozmnožovací soustava ženy a muže. Ontogeneze a nitroděložní vývoj člověka. Těhotenství. Dědičné choroby. Genetické poradenství.)
Chemie
Obecná chemie: Základní charakteristika látek – relativní hmotnost atomů a molekul, látkové množství, Avogadrova konstanta, molární hmotnost, normální molární objem plynů. Stavba atomu, modely atomu, stavba elektronového obalu, valenční elektrony. Periodická soustava prvků, s, p, d a f prvky. Elektronegativita prvků. Chemická vazba (kovalentní, polární, iontová, kovová, koordinační). Hybridizace atomových orbitalů, polarita molekuly. Mezimolekulové vazebné síly. Disperzní soustavy, roztoky – vyjadřování složení roztoků hmotnostním zlomkem, hmotnostní koncentrací a látkovou koncentrací. Chemické reakce a chemické rovnice a výpočty z nich. Reakční rychlost chemické reakce, teorie reakční kinetiky, faktory ovlivňující reakční rychlost. Termochemie - reakční teplo, termochemické zákony. Chemická rovnováha, rovnovážná konstanta, ovlivňování rovnovážného složení soustavy. Neelektrolyty a elektrolyty, elektrolytická disociace, elektrolyty silné a slabé. Koncentrace iontů v roztocích silných elektrolytů. Typy chemických reakcí. Protolytické reakce. Silné kyseliny a zásady, disociační konstanta slabých kyselin a zásad. Autoprotolýza vody a iontový součin vody. Koncentrace vodíkových iontů a pH. Roztoky silných kyselin a zásad – výpočty. Hydrolýza solí. Oxidačně redukční reakce, počty vyměněných elektronů určení koeficientů v chemických rovnicích, oxidační a redukční rovnice,základy elektrochemie, standardní elektrodový potenciál, druhy elektrod, galvanický článek, elektrolýza.
Anorganická chemie: Názvosloví anorganických sloučenin, periodická soustava prvků, prvky hlavních skupin, prvky přechodné, prvky vnitřně přechodné, rozložení kovů a nekovů. Vodík a kyslík, vzácné plyny, halogeny, chalkogeny, prvky p3 (dusík, fosfor) prvky p2 (uhlík, křemík, cín, olovo) prvky p1 (bor, hliník) prvky s (alkalické kovy, prvky alkalických zemin), přechodné prvky (prvky skupiny železa, prvky skupiny mědi, prvky skupiny zinku) vnitřně přechodné prvky (lantanoidy, aktinoidy), základní a významné anorganické sloučeniny jednotlivých prvků, jejich reaktivita a použití. Biogenní prvky.
Organická chemie: Vazby v molekulách organických sloučenin. Struktura organických sloučenin (izomerie). Názvosloví organických sloučenin. Klasifikace organických reakcí. Organické sloučeniny: Uhlovodíky, názvy uhlovodíkových sloučenin, nenasycené uhlovodíky, areny. Halogenderiváty uhlovodíků, dusíkaté deriváty uhlovodíků (nitrosloučeniny, aminy). Alkoholy, fenoly, chinony, ethery. Karbonylové sloučeniny (aldehydy a ketony). Karboxylové kyseliny. Přehled názvů a struktur biologicky významných kyselin (mono- a dikarboxylových nesubstituovaných nasycených a nenasycených, substitučních derivátů – hydroxykyselin a ketokyselin). Močovina. Heterocyklické sloučeniny. Močová kyselina. Organokovové sloučeniny. Syntetické makromolekulární látky.
Biochemie: Chemické složení živých soustav: Sacharidy – rozdělení, význam, struktura nejdůležitějších monosacharidů, acyklické formy, odvození poloacetalových cyklických forem, anomerie, estery cukrů, vznik glykosidové kyseliny vázané v lipidech. Redukující a neredukující disacharidy, polysacharidy.). Lipidy – mastné kyseliny vázané v lipidech, acylglyceroly, hydrolýza tuků a olejů, mýdla, žluknutí, hlavní stavební jednotky fosfolipidů. Steroidy – struktura steranu, biologicky významné steroidy. Aminokyseliny, peptidy a bílkoviny, názvy a struktury všech dvaceti proteinogenních aminokyselin, polarita jejich postranních řetězců, ionizace, vznik peptidové vazby. Struktura bílkovin – primární až kvartérní struktura, stabilizace sekundární, terciární a kvartérní struktury. Denaturace bílkovin. Základní typy bílkovin. Funkce enzymů, dělení enzymů. Významné enzymy trávicí soustavy. Funkce vitaminů, jejich chemické názvy. Anabolický a katabolický charakter metabolických drah, význam oxidačních reakcí, makroergní sloučeniny a energetický efekt metabolismu. Úloha citrátového cyklu a koncového dýchacího řetězce. Konečné produkty aerobního a anaerobního odbourání glukosy, beta-oxidace vyšších karboxylových kyselin a dusíkatých látek. Nukleové kyseliny: Purinové a pyrimidinové báze nukleových kyselin, struktura a názvy nukleosidů a nukleotidů, základní rysy struktury nukleových kyselin, jejich druhy a funkce v průběhu transkripce a translace. Funkce hormonů při řízení metabolismu mnohobuněčných organismů.
Doporučená literatura k přijímací zkoušce
Biologie
Učebnice biologie v rozsahu učiva na gymnáziu.
Zicháček, Vl.: Biologie pro gymnázia, Olomouc, 2021.
Snustad, D. P., Simmons, M. J.: Genetika, 2. aktualizované vydání MU Brno (překlad), 2018.
Jelínek, J., Zicháček, Vl.: Biologie pro gymnázia 2014.
Benešová, M. a kol: Odmaturuj! z biologie. Didaktis, 2013
Šmarda, J.: Genetika pro gymnázia. Fortuna, Praha, 2010.
Rosypal, S. a kol.: Přehled biologie. Scientia, Praha, 2003.
Chemie
Učebnice chemie pro střední školy Vacík et al.: Přehled středoškolské chemie, SPN, Praha (jednotlivá vydání od roku 1999).
Růžičková K., Kotlík B.: Chemie v kostce pro střední školy, FRAGMENT 2009, ISBN 978-80-253-0599-7
Benešová M., Pfeiferová E., Satrapová H.: Odmaturuj! z chemie. Didaktis, Brno, druhé přepracované vydání (2014)
Růžičková K., Kotlík B.: Chemie v kostce pro střední školy, Nakladatelství Fragment 2013
Stéblová Eva: Souhrné texty z chemie I. díl, Karolinum, Praha 2022, ISBN 978-80-246-5086-9
Stéblová Eva: Souhrné texty z chemie II. díl, Karolinum, Praha 2022, ISBN 978-80-246-5087- 6
Internetové zdroje:
Multimediální učebnice chemie pro gymnázia: www.e-chembook.eu
Multimediální učebnice Khan Academy – přírodní vědy (česky/anglicky)
biologie/fyzika/chemie cs.khanacademy.org/science
Vzor přijímací zkoušky
- Vzorový test 0,11 MB
Organizace přijímacího řízení
Přílohy přihlášky
Uchazeč k podané přihlášce na všechny studijní programy / obory na LF OU s výjimkou doktorských studijních programů / oborů připojí přílohu – Potvrzení příslušného praktického lékaře, že uchazeč je schopen studia a výkonu povolání v uvedeném programu / oboru! V potvrzení musí být uveden konkrétní studijní program/obor, pro který je vydáno. Na jednu přihlášku je možné uvést pouze jeden ze zvolených studijních programů/oborů, tzn. při zájmu o dva programy/obory podává uchazeč dvě elektronické přihlášky a dodá dvě lékařská potvrzení – vždy pro konkrétní zvolený program/obor.
Žádné jiné přílohy na fakultu předem nezasílejte, není-li u konkrétního studijního programu/oboru stanoveno jinak - pokud to bude nutné, budete o jejich doručení vždy požádáni.
- Potvrzení praktického lékaře 0,13 MB
Pracoviště zajišťující vaše studium
Kontakty
- Více informací o obsahu studijního programu vám podá jeho pedagogický poradce Mgr. Karin Petřeková, Ph.D.
- Obecné dotazy ke studiu a k přijímacímu řízení vám zodpoví na Studijním oddělení.
- Dotazy uchazečů se specifickými potřebami (například zdravotním postižením) zodpoví naše Centrum Pyramida.
- Potřebujete poradit, co dále byste mohli studovat nebo pro co máte největší vlohy? Obraťte se na naše Poradenské a kariérní centrum.
Informace pro studenty se specifickými potřebami
Studijní programy uskutečňované Ostravskou univerzitou jsou dostupné i pro osoby se zdravotním postižením, pokud v informacích ke konkrétnímu studijnímu programu / oboru není uvedeno jinak. Máte-li, jako uchazeč se specifickými potřebami, jakékoli dotazy týkající se přístupnosti jednotlivých studijních programů / oborů, obraťte se na kontaktní osobu Centra Pyramida pro Lékařkou fakultu OU. V dotazu primárně specifikujte vaše zdravotní postižení a studijní obor, kterého se váš dotaz týká.
email: ;
telefon: +420 553 46 1746.
Jako uchazeč bez specifických potřeb kontaktujte se svým dotazem studijní oddělení Lékařské fakulty OU.